Digitális oktatás

Digitális oktatás

Online szülői tájékoztató a MátrixSuliban, ahol élmény a tanulás

Van olyan hely, ahol a digitális oktatás sem okoz különösen nagy nehézséget, a családok nem tépik a hajukat, és a gyerekeket sem viseli meg a helyzet, mert az iskola támogatja őket, amiben csak bírja. Cikkünkből kiderül, hogy nem kell hozzá nagy varázslat.

A MátrixSuli Budapest azt az elvet vallja, hogy kell a gyerekeknek a kontakt óra, nem küldik ki feladatokat, hogy csinálja meg otthon egyedül a diák és küldje vissza a tanárnak. A rengeteg pozitív szülői visszajelzés még őket is meglepte (a cikkünkben olvashatnak néhányat).

Az órarend szerint majdnem minden órát megtartanak. Most is kiderül, hogy mennyivel jobb a kis osztálylétszám. 15 gyerekkel még lehet úgy online foglalkozni, hogy mindenkit meg lehessen szólítani az online térben is. A legkisebbeket még így is tovább bontották két csoportra, mert ott olyan anyagot kell átadnia online a tanítóknak, amihez sokkal több egyéni törődés kell, mindenki olvasását meg kell hallgatni, le kell ellenőrizni, hogy jól kanyarítja-e az új betűt a kisdiák.

A legkisebbek képpel jelentkeznek be, mert ők ragaszkodnak hozzá, hogy lássák a tanítójukat és egymást is. Nekik így lehet könnyebben magyarázni.

A felsősöknél sokszor megosztja a tanár a képernyőjét, ők már “csak” hangban vannak ott az órán, de minden órán minden gyereket megszólítanak, így nem veszítik el őket az éterben.

Ahol több gyerek van otthon nagyon jól érzékelni, hogy az alsós szobájából hangos csivitelés, élénk párbeszédek haladszanak ki, míg a felsősök szobájába be kell kukucskálni, hogy van-e épp óra.

Az etika, és osztályfőnöki órák most még nagyobb hangsúlyt kapnak. A gyerekekkel még többet kell beszélgetni. Kitérnek a különböző élethelyzetekre, eszközöket keresnek a bezártság jobb elviselésére, oldják a gyerekek szorongásait, pozitív jövőképet alkotnak. Ezekre segít rá az osztályonkénti heti egy online jóga óra , ahol a stressz levezetése és a légzéstechnika van főszerepben.

Idézetek szülőktől kapott levelekből:

Egy év online tapasztalattal a fiaimmal a hátam mögött azt tudom mondani, hogy nem gondoltam, hogy az online tanítás ilyen jó is lehet. Jázmint meg kellett tanítani felvenni és letenni a skype hívásokat, de ez volt az összes olyan dolog amihez igénybe vette a segítségem. Önállóan intéz mindent, az órákat öröm hallgatni, csak jókat tudok írni. Köszönjük, Gabriella (1.oszt.)

Van körülöttünk néhány példa, azok alapján nagyon jóra értékelném a mienket, a tieteket! 🙂
Nem internetes feladatkiosztás é számonkérés zajlik, mint sok helyen, hanem igazi órákat tartotok, OKTATTOK.
Persze nem lehet ugyanolyan, mint tanteremben, de amit a lehetőségek engednek, azt kihozzátok belőle.
Szóval szerintem példaértékű, amit csináltok, nagy RESPECT! 🙂
Úgy látom, a gyerekek is partnerek, sokszor hallom az interakciót. Szerintem szeretik ők is. Egy apuka (5.oszt.)

Nagyon féltünk az online oktatástól, de pozitívan csalódtunk. Az iskola rögtön lereagálta az òrarenddel kapcsolatos óhajainkat, Valentina úgy tanít az online térben, mintha mindig ezt csinálta volna. Jó ötlet volt a csoport bontás is, pedig biztos nagyon megterhelő duplán leadni ugyan azt az anyagot. Ákos bácsi és Zsuzsa néni òrái is szuperek. Alina önállóan tanul, mi is tudunk dolgozni. Köszönjük szépen! Dorottya (1.oszt)

Kedves Erika! Köszönjük , hogy mindnyájan a maximumot próbáljátok kihozni ebből a helyzetből! Néha, amikor sikerül itthon lennem, picit belehallgatok az órákba és látom ,hogy mindent megpróbáltok, hogy úgymond ébren tartsátok a gyerekeket a gép előtt és e közben még tudást is csepegtessetek a fejecskékbe.
Tamás bácsi matek órái is szuperek. Tamás üzeni, hogy szeretne iskolába menni. Klára (4.oszt.)

Én, mint szülő hálás vagyok azért, hogy Flórának gördülékenyen megy az online oktatás. Ott van az órákon, amik folyamatosan mennek. Ebédnél látom, akkor mindig jókedvű, pozitív visszajelzést ad az órákról. Jó, hogy nem egyedül tanul, hanem kapcsolatban van az osztállyal, a tanárokkal. Hallom, hogy sokszor beszél ő is. Ez akkora öröm, mert látom a fiamnál, ahol nem így megy az oktatás, hogy milyen hamar befordult. Flórának, az iskolába járást leszámítva, alig történt változás az életében. Köszönöm azt a sok munkát, amit ennek érdekében beleraktatok. Ágnes (6.oszt.)

Fontos, hogy az online tanulás ne az extra adag tanulnivalóról szóljon, nem az a cél, hogy egész napra szögezzük az asztala elé a diákot.. Magára a gyerekre is oda kell figyelni, a személyiségére, a hangulatára. Változatos tevékenységeket kell felajánlani nekik, amiből kedvükre válogathatnak.

Ezzel az odafigyeléssel sikerült elérni, hogy a gyerekek a digitális oktatást is szeretik (persze azért várják, hogy végre visszatérjenek az iskolába), a szülők pedig elégedettek, kevésbbé terheltek, jut idejük a munkára.

Hogyan lehet a jelenlegi helyzetben megismerni az iskolát:

A tervezett szülőtalálkozót a járvány miatt nem tudjuk megtartani, ezért az online térbe megyünk át.

Április 7-én 17 órakor várjuk az érdeklődő szülőket egy online beszélgetésre. Itt intézményveztőnk bemutatja az iskola működését, alapelveit, illetve az elsős tanító néni is bemutatkozik. A felmerülő kérdésekre mindenki választ kap.

 Leendő elsőseinknek, ahogy a helyzet engedi játszóházat tartunk, illetve augusztusban várjuk őket egy napközis ismerkedő (kincskereső) táborba is.

A hivatalos beiratkozás április 15-én van, de hozzánk ez után is könnyen át lehet iratkozni.

A felsőbb évfolyamokra (2-8.osztály) jelentkezőket beosztjuk próba hetekre (már többen várakoznak, hogy újra nyissanak az iskolák, és végre megismerhessék az osztályközösséget, a tanárokat).

Ajánljuk honlapunkat, ahol külön információkat találnak az új első osztályról, illetve itt tudnak regisztrálni online eseményeinkre is.

Egy iskola, ahol a tanulás élmény és öröm

Egy iskola, ahol a tanulás élmény és öröm

Lázár Dóra tanítót kérdeztük az iskola életéről, a beiratkozás menetéről.

Élményalapú tanulás, elfogadó légkör, kis létszámú csoportok. Mindezek lehetővé teszik, hogy a MátrixSuliban a gyerekek elsajátíthassák azokat a képességeket és tudást, amelyekre valóban szükségük lesz a jövőben. Kecskemét központjában álló iskolaépületben beszélgettünk Lázár Dóra tanítóval az elmúlt hónapok tapasztalatairól.

  • Az eltelt 3 hónap is igazolja, hogy jók az elképzeléseink. A diákok szeretnek iskolába járni,

amit, szülőként tudjuk, hogy milyen fontos. Azt jelenti, hogy a gyerekünk boldog, jól érzi magát, nem feszeng az iskolában. Hisszük, hogy a tanulás lehet öröm és élmény. Legfőbb célunk, hogy olyan biztos alapokat adjunk a gyermekeknek, melyek egy életen
át elkísérik őket, mint például magabiztosság, vállalkozó szellem, kreativitás, kooperációs készségek, az önálló tanulás képessége és a bennünk élő kíváncsiság megőrzése.

Nagyon fontos az érzelmi biztonságot nyújtó légkör kialakítása. Nálunk mindenki figyel a másikra. Tanár a diákra, diák a másik diákra, tanár a tanárra, diák a tanárra. Ezáltal egy olyan elfogadó, egymást ismerő, egymásban megbízó közeg alakult ki, amelyben könnyen megy a tanulás.

  • Milyen típusú iskola a MátrixSuli?

Iskolánk a mindenkori Nemzeti Alaptanterv szerint működő alapítványi általános iskola. Az előírtak szerint haladunk a tananyaggal, így az átjárhatóság biztosítva van más iskolák között. Az oktatási módszereink viszont sokkal változatosabbak. A tananyagot érdekesen, élményszerűen oktatjuk a gyerekek aktív részesei az óráknak. A kis osztálylétszám (maximum 15 fő járhat egy osztályba) is biztosítja, hogy a tanárok minden gyerekre oda tudnak figyelni, képesek egyéni haladási terveket kidolgozni, differenciálni. Az órák hosszát úgy alakítjuk, hogy jobban el tudjanak mélyülni a tananyagban, így egy tanórába bőven belefér az ismeret átadása, szemléltetése, feldolgozása, begyakorolása és játék vele. Az alsósok nem visznek haza házi feladatot (az otthoni élet szóljon a családról, szabad játékról), de a felsősök is csak néha. Büszke vagyok rá, hogy a gyerekek szeretnek tanulni, várják a tanórákat, megbíznak a tanárokban, tisztelik egymást és felszabadultak.

  • Milyen a gyerekek egy napja a MátrixSuliban?

Reggel fél nyolctól nyitva a kapu, de az első tanóra csak fél kilenckor kezdődik. Minden nap beszélgetőkörrel, ráhangolódással a napra indul. Itt a tanárok és a gyerekek még inkább egymásra figyelnek, közösen beszélik át a felmerülő problémákat, támogatják a bal lábbal ébredőket, örülnek egymás örömeinek. Az alsósok osztálytanítójukkal töltik a délelőttöt, szabadon beosztva a tanulási időt a gyerekek igényeihez igazodó etapokra, úgy hogy egy kis szabadtéri játszózás is beleférjen. A felsősök órarend szerint haladnak, de mivel egy-egy tantárgy tömbösítve van, náluk is lehet játszani az idővel. Angol órája minden évfolyamnak van napi szinten elsőtől kezdve. Célunk, hogy nyolcadikban mindenki nyelvvizsgát szerezzen.

Az ebédidő szent és sérthetetlen. Figyelembe vesszük és támogatjuk az egyéni diétákat, igényeket. Rendelünk éttermi minőségű  bédet, de lehet otthonról hozottat vagy máshonnan rendeltet is enni. A lényeg, hogy az étkezés jó hangulatban teljen, így a rossz evő gyerek is jó evővé válik.

Délután folytatódik a tanulóidő. Az alsósok hosszabb időre elfoglalják a játszóteret, majd még alkotnak egy kicsit.

A tanulási órák után szakkörökön vehetnek részt a gyerekek. Próbáltunk változatos palettát összeállítani, így mindenki megtalálja az érdeklődésének megfelelőt.

Délután folyamán a szülők bármikor elvihetik a gyerkeket. Támogatjuk és segítjük a sportolókat, zenét tanulókat, művészetek iránt érdeklődőket.

Képgalériánkat itt találja

  • Mik a beiratkozás feltételei? Évközbeni átiratkozási lehetőség van?

Természetesen év közben bármikor és bármelyik osztályba (szabad hely függvényében) be lehet iratkozni. Sajnos sokszor csak év közben derül ki, hogy gondok vannak a gyermek iskolájával, szorongóvá válik, nem akar iskolába járni, nincsenek sikerélményei, rohamosan romlik a tanulmányi eredménye, nem tudja követni az órákat, nem kap elég segítséget a otthoni tanuláshoz, szétesik az osztályközösség egy-egy kezelhetetlen diák miatt….és még lehetne folytatni a sort. Amikor a szülők felveszik velünk a kapcsolatot, kérünk gyermekükről egy rövid, legfeljebb egy oldalas jellemzést. Ezt követi egy személyes beszélgetés, melyre együtt várjuk a szülőket és a gyermeket, itt az osztálytanítóval, osztályfőnökkel is találkoznak. Ha ezek alapján az iskola úgy látja, hogy a gyermek szívesen jön hozzánk és be tud illeszkedni a közösségbe, és a szülők is szimpatikusnak találnak minket, próbahéten vesz részt a tanuló. A próbahét alatt megismeri osztálytársait, tanárait, az iskola szellemiségét, ami megkönnyíti a döntést. A próbahét minden kötelezettség és anyagi vonzat nélkül jár. Ez alól az elsősök kivételek, velük a személyes beszélgetés hosszabb, illetve ha a járványhelyzet engedi, csipegető foglalkozásokon próbáljuk megismerni őket.

  • A digitális oktatást, hogy oldja, oldotta meg az iskola?

Tanáraink minden órát megtartanak a digitális oktatási rendben is. Fontosak a kontaktórák, így a gyerekek nem magányosodnak el, a szülők tudnak dolgozni, a tanár látja a tanulók haladását. A lemaradóknak még külön felzárkóztató órákat is tartunk. Figyelünk a hiányzókra is. Számukra hibrid órákat tartunk, azaz laptopon tudnak csatlakozni az iskolában folyó élő órához, így nem maradnak le a tanári magyarázatokról sem.

Ha személyesen is megismernének minket, szeretettel várjuk a gyerekeket, családokat egy iskolahívogató sétára, ismerkedésre.

Udvar rendezés, gyümölcsfa ültetés, füvesítés

Udvar rendezés, gyümölcsfa ültetés, füvesítés

Diákjaink, szüleik és tanáraik az őszi szünetben sem tétlenkedtek. Természetismeret óra keretében kertépítő projektbe kezdtek. Mindenki megtanulta a faültetés titkait, hogyan kell füvesíteni. Néhányan megdöbbentek, hogy ez ennyire összetett feladat és, hogy milyen fizikumot igényel. Testnevelés óra is kipipálva. Végül az osztályban újra átvették a kerti munkák fázisait, majd pár hét múlva megcsodálták a szép zöld füvet is. Rudi bácsi, mint mindig, most is élménnyé tette a munkát. Hasznos tanácsai mellé jó pár vicc is jutott. Emlékezetes, vidám nap volt (ez is).

Projekt munka

Projekt munka

A kecskeméti MátrixSuli alsós tanítóját, Lázár Dórát kértük, hogy meséljen az elmúlt tanév tapasztalatairól, az idei tanév első három hónapjáról és a projekt munkáról

A suli ahol már alsóban projekt módszerrel tanulnak…

Az elmúlt időszak azt igazolja, hogy jók az elképzeléseink. A diákok szeretnek ide járni, ami szülőként tudjuk, hogy nagyon fontos. Azt jelenti, hogy a gyerekünk boldog, jól érzi  magát, nem feszeng az iskolában. Hisszük, hogy a tanulás lehet öröm és élmény. Legfőbb célunk, hogy olyan biztos alapokat adjunk a gyermekeknek, melyek egy életen át elkísérik őket, mint például magabiztosság, vállalkozó szellem, kreativitás, kooperációs készségek, az önálló tanulás képessége és a bennünk élő kíváncsiság megőrzése.

Nagyon fontos az érzelmi biztonságot nyújtó légkör kialakítása. Nálunk mindenki figyel a másikra. Tanár a diákra, diák a másik diákra, tanár a tanárra, diák a tanárra. Ezáltal egy olyan elfogadó, egymást ismerő, egymásban megbízó közeg alakult ki, amelyben könnyen megy a tanulás.

● Mitől más MátrixSuli Általános Iskola?

Iskolánk a mindenkori Nemzeti Alaptanterv szerint működő alapítványi általános iskola. Az előírtak szerint haladunk a tananyaggal, így az átjárhatóság biztosítva van más iskolák között. Az oktatási módszereink viszont sokkal változatosabbak. A tananyagot érdekesen, élményszerűen oktatjuk a gyerekek aktív részesei az óráknak. A kis osztálylétszám (maximum 15 fő járhat egy osztályba) is biztosítja, hogy a tanárok minden gyerekre oda
tudnak figyelni, képesek egyéni haladási terveket kidolgozni, differenciálni. Az órák hosszát úgy alakítjuk, hogy jobban el tudjanak mélyülni a tananyagban, így egy tanórába bőven belefér az ismeret átadása, szemléltetése, feldolgozása, begyakorolása és játék vele. Az alsósok nem visznek haza házifeladatot (az otthoni élet szóljon a családról, szabadjátékról), de a felsősök is csak néha. Büszke vagyok rá, hogy a gyerekek szeretnek tanulni, várják a tanórákat, imádják a tanárokat, tisztelik egymást és felszabadultak.

 

● Melyik a kedvenc oktatási módszere?

Fontos, hogy többféle módszert alkalmazunk, amiket az adott tananyag, az osztály állapota, az elérni kívánt cél szerint választunk ki, váltogatunk. Persze az is célunk, hogy a változatossággal fenttartsuk a diákok érdeklődését, lelkesedését.

Személyszerint a kedvencem a projekt-módszer. Ha tehetném állandóan ezt alkalmaznám. Napjainkban sokat és sokan használják a projekt szót, de kevesen ismerik, hogy mennyire hasznos a gyermekek oktatásában. A projekt egy sajátos tanulási forma, amelynek a középpontjában egy probléma (egy elérendő cél) áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása, hanem egy olyan csapatmunka (nálunk ezeket mindig csoportban kapják a gyerkek), ami magába foglalja a folyamat tervezését, végrehajtását és az eredmények bemutatását is. Azaz a feladat a lehető legtöbb olyan összefüggésnek a feltárása, ami az adott problémát hozzákapcsolja a való világhoz.

A projekt ilyen értelmezésben nemcsak tanulási technika, pedagógiai módszer, hanem a tanulók nevelésének, személyiségfejlődésének hatékony eszköze is egyúttal. A projektmódszer jellemzője még a nagyfokú szabadság minden téren. A projektben a tanulás aktív, alkotó folyamat. A tanár itt háttérbe vonul, feladata a segítségnyújtás, az elakadások enyhítése, az időkorlátok betartatása. A munka során a szükséges ismereteket a tanulók maguk kutatják fel, osztják meg egymás között. Ez a módszer nem alkalmazható zárt tanulásszervezési mód mellett, itt át kell lépni a tanórai kereteket, a tanárnak rugalmasnak, nyitottnak, elfogadónak és felkészültnek kell lennie, viszont óriási eredményeket lehet elérni
vele.

Fejleszti a problémamegoldó képességet, a csapatmunkában dolgozást, folyamatok tervezését, stratégiák alkotását, feladatok elosztását, a kreativitást, a kézügyességet, az előadási technikák megismerését, azaz sok-sok olyan készséget, amire a gyerekeknek való életben lesz hatalmas szüksége.

A hangsúlyt az ismeretek megszerzésének folyamatára helyezi.

● Megoszt velünk egy MátrixSulis projektet?

Vegyünk egy egyszerű példát, amit 2-4. osztályosokkal csináltunk októberben. A projekt “címe”: 20 év múlva egymás szomszédságában lakunk… A gyerekek rögtön lelkesen vetették bele magukat a munkába. Kiszámolták melyik évben járunk majd, ők hány évesek lesznek, én illetve más rokonaik hány évesek lesznek; településformákat kezdtek vizsgálni mielőtt kiválasztották közösen, hogy melyik lenne nekik a legideálisabb; behozták a fenntarthatóság témáját, kiderült mennyire foglalkoztatja őket az ivóvíz fogyása; gondolkoztak, hogy milyen munka lenne reális a számukra. Jó volt látni, hogy nem egy álom- és főleg nem egy luxus világot építettek fel (bár lett egy szuper medencénk is), ahol a pénz nagy halmokban áll, hanem lépéseket terveztek, a realitásoknál maradtak. Végül egy vidéki környezetbe helyezték az csoportot, ahol közel lehetnek majd a természethez és az  állatokat sem felejtették ki. A tervezés után készítettek egy makettet, ahol bemutatták, eljátszották a jövőt. Ehhez gyűjtöttek újrahasznosítható anyagokat, dobozokból épületek készültek, tobozokból fák születtek, fagyis pálcikából kerítés épült. Ez az egyszerű projekt is jól szemlélteti, hogy hány tantárgy anyagát lehet vegyíteni benne: etika – az egymás mellett élés formái,  természetismeret – a víz szerepe ; település formák, matematika – számolunk az évekkel, technika, rajz – alkotunk, festünk, ragasztunk, dráma – eljátszunk egy elképzelt eseményt…

Szeretünk iskolába járni

Szeretünk iskolába járni

Mi ilyen vidámak, felszabadultak vagyunk mindig. Szeretünk iskolába járni és tanulni is. Gyere te is ide, nem bánod meg!

üdv, a mátrixos diákok

Hogyan értékelünk a MátrixSulikban

Hogyan értékelünk a MátrixSulikban

Magyarázom a bizonyítványom – itt a félév vége

/ Ha a vonat indulásakor esik az eső, még később kisüthet a nap!/

– A MátrixSuli tanárai szöveges értékelővel is készülnek a félévi bizonyítvány osztásra. A visszajelzés ilyen formája tiszteleti a diák iskolai munkáját, pontosabban tájékoztatja a szülőket és útmutatást nyújt a jövőre. A cikkben az értékelés, a bizonyítvány, az osztályozás értelmét járjuk körbe.

Mit fejez ki az osztályzat?

Senkinek nem meglepetés, hogy a tanulókat teljesítményük alapján 1-5-ig terjedő skálán értékelik. A legtöbb szülő és gyerek annak örül, ha „szép” bizonyítványt kap a gyerek: ki szeretné azt hallani, hogy valamiből közepes? Ugyanakkor ez a tanuló készségeinek, képességeinek, motivációinak visszajelzésére kevésbé alkalmas eszköz. Ezért egyedüliként való alkalmazása nem ad elegendő információt ahhoz, hogy valóban megismerjük és értékeljük gyerekünk tudását. Nem számol a „hozzáadott értékkel”. Nem, vagy csak minimálisan veszi figyelembe, hogy egy 3-as jegy is lehet hatalmas erőfeszítés eredménye, sőt, a kiváló is megszerezhető akár könnyedén. Nem pontos rangsor állításával rombolja a diák magába és a tanulásba vetett hitét, elveszi a megfelelő motivációt. Nem beszélnek a jegyek arról sem, hogy a diákok eleve különböző képességekkel érkeznek, 3-4 év különbség is lehet e tekintetben akár már két elsős kisgyerek között is.

 

 

Mit jelent valójában az értékelés?

Lényegesen összetettebb folyamat, mint csupán az osztályzatok. Funkciója nem csak annak visszajelzése, hogy a tanuló az elvárásokhoz képest számszerűen hogyan teljesít! Sőt! Egyben rangsorképző is a tanulók között, valamint előrejelzi a továbbtanulási lehetőségeket. Orientál, hogy melyek az erősségek és gyengeségek. Önreflexió és önismeret is egyúttal: láthatjuk, mit tanulunk szívesebben. A tanulókat nem csak akkor értékeljük, amikor megkapják a jegyeket (záró, szummatív értékelés), hanem akkor is, amikor felmérjük, már mit tud (diagnosztikus), illetve amikor folyamat közben jelzünk vissza (formatív). Jó esetben a félévi értékelés formatív, azaz formáló-fejlesztő funkciójú, hiszen a cél nem az, hogy „bebetonozza” a gyerek tudását adott szintre, hanem épp ellenkezőleg: egy „pillanatkép”. Ami arra jó, hogy segítse a tanulót merre, hogyan tovább. Ennek egy nélkülözhetetlen eszköze az árnyalt szöveges értékelés, ami a jegyek mögött meghúzódó valós tartalmakat is felfedi, ezzel kiegészítve-magyarázva az osztályzatok valódi értékét.

A teljesítmény nem csak a gyerekek tudásától, képességeitől, szorgalmától függ, hanem számos személyes tényezőtől: a kapcsolatoktól, a csoportban elfoglalt helytől, biztonságérzettől, a tanár munkájától stb. Egy tanuló ugyanabból a tárgyból adott pedagógusnál szenved, nyafog, a másiknál szárnyal. Adott intézményben nehezen halad, másutt könnyebben helytáll. Ezzel mi, felnőttek is így vagyunk: az érzelmeink befolyásolják a teljesítményünket. Ahol jól érezzük magunkat, biztonságban vagyunk, ott többet-jobbat tudunk kihozni magunkból. A MátrixSuliban ezt már bizonyították a diákok, a biztonság, a szeretet, a szorongásmentes és családias légkör, ami körülveszi őket szárnyakat ad a tanuláshoz. Ha fél évig minden este vacsorát főzök a családomnak, és februárban azt mondják a családtagok, hogy 4-es, mit szólnék? Lehet, hogy csak 2-szer volt sótlan? Ha 5-öst adnak, akkor tökéletes vagyok  mindenben? A 3-as az már szinte ehetetlen? Ezért nagyon fontos a mögöttes tartalmak feltárása, megértése, az osztályzatok kiegészítése szöveges értékeléssel.

 

 

Mit tegyünk szülőként?

A fentiek alapján érdemes az osztályzatokra úgy tekinteni, mint egy állomásra. Ha a vonat indulásakor esik az eső, még később kisüthet a nap! Azt érdemes vizsgálni, honnan indult a gyerek, tett-e elegendő erőfeszítést. Ha nem, akkor miért? Mint látható, számtalan tényezőtől függ, hogy egy adott tárgyból valaki  hogy szuperál. Ha a gyerek elégedetlen, az jó kiindulási alap lehet a fejlődésre. Ha csupán mi felnőttek vagyunk azok, és ennek hangot is adunk, az bizony épp ellenkező hatást vált ki! Ezzel azt állítjuk: saját kudarcunk – átvállalva a felelősséget. A bizonyítvány a gyereké! Ahhoz hogy elkerüljük ezt a szükségtelen konfliktust, érdemes folyamatosan tájékozódni, információkat kérni év közben is: így nincs meglepetés. A szöveges értékelés (akár szóbeli, akár írásbeli), esély arra, hogy érdemben beszélgessünk, gondolkozzunk, tervezgessünk, fejlődési irányokat jelöljünk ki. Rengeteg hasznos, fontos információt kapunk gyerekünkről (és nem csak a tantárgyi tudásáról), hanem a személyiségéről, attitűdjeiről, tantárgyakhoz nem köthető, jegyekkel nem leírható képességeiről: segítőkészség, becsületesség, vagy akár a humor.

Legyen információnk!

Elsősorban magától a gyerektől. Ez ne jelentsen túlzott ellenőrzést: legyen valós, folyamatos az érdeklődésünk. Álljunk azzal szándékkal gyermekünk mellett, hogy szeretnénk látni a haladását, hogy tudjuk támogatni, bátorítani, és erősíteni, ha elakad. A pedagógusok rengeteg olyan információval rendelkeznek, amit lehet, hogy mi nem is tudunk gyerekünk közösségben való működésével kapcsolatban. A fő kérdés, hogy hogyan támogatják vagy akadályozzák a körülmények a gyermek érzelmeit, hozzáállását, motivációját. Keressük az alkalmat, hogy beszéljünk ezekről! A MátrixSuliban év közben sok szóbeli visszajelzés van a tanárok részéről, egyenként tűzik ki a célt minden gyerekkel, folyamatos kapcsolatot tartanak a szülőkkel, értékelik a beletett munkát és a megtett utat. Nem azt nézik mit nem tud valaki, hanem, hogy mit tud. A legfontosabb, hogy gyerekünk tudja, hogy szeretjük, és ha valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna, akkor is számíthat a  bizalmunkra.