Az iskolát választó szülőknek az első gondolatuk mindig az, hogy vajon „milyen lehet egy nap a Mátrix Suliban?”
Most megmutatjuk, mennyire más, mint az állami intézmény, és ha tetszik, megköszönjük, ha eljuttatod mások felé is!
Nálunk teljes másként van felépítve egy nap, mint a hagyományos iskolában. Más a napirend és más a tantárgyak bontása is. Ami egyből szembetűnik az az, hogy iskolánkba szeretnek jönni a gyerekek, nem halljuk sosem a szülőktől azt, hogy a gyerek reggel szorong, stresszel, nem akart jönni, vagy épp kifogásokat keresett volna. (Persze erősítsetek meg minket ide járó szülők!) A folyóson sem mennek el lesütött szemmel mellettünk, egy félig elmormolt jó reggelt köszönéssel, helyette öleléssel üdvözölnek, mesélnek és sztoriznak.
Ezért boldogok a Mátrixos gyerekek!
A reggel beszélgetőkörrel indul, és a délelőtt folyamán van még lehetőség szabadidőre, játékra is. A délutáni idősávban is vannak tanórák, de akkor már főleg művészeti vagy mozgásos órákat tartunk.
Maga a tanítás 8:30-kor kezdődik, de a gyerekeket már 7:30-tól várjuk. Itt természetesen a szülőkre van bízva, hogy mikorra érnek ide, viszont szeretnek a gyerekek már fél 8-ra jönni, mert akkor van idejük a tanító nénivel beszélgetni, mesélni, hisz rengeteg élményt hoznak otthonról.
8:00-8:30-ig minden reggel beszélgetőkörrel indítjuk a napot. Erre van egy saját tematikánk, néha viszont felülbírálják az éppen aktuális külső tényezők, pl. ha a világban olyan dolgok történnek, ami már rájuk is hatással van, akkor azokról beszélgetünk. Ezeken a beszélgetőkörökön mélyebb, lelki témákra fókuszálunk, amivel növeljük az önbecsülésüket, segítjük őket a tisztességre, jóra nevelni.
Majd 8:30-tól kezdődnek a tanórák. Mi nem vagyunk időkerethez kötve, így nem 45 perces becsöngettek, kicsöngettek blokkról beszélünk. Ha azt látjuk, hogy a gyerekek nem képesek befogadni, vagy nehezen veszik az órán hallottakat, akkor 30 perc után szünetet tartunk. Viszont ha nagyon leköti őket, érdekesnek és izgalmasnak tartják, és a figyelmük még nem lankad, akkor a hatékony tanítás érdekében nem szakítjuk meg 45 perc után az órát, hanem azt a témát végigvesszük. Nagyon fontos nálunk, hogy érdekesen és izgalmasan, a gyerekeket bevonva tartjuk a tanórákat, így legtöbbször a gyerekek szokták még kérni, hogy ne hagyják abba az órát, mert még szeretnének a témával foglalkozni.
Egy rövid példával szemléltetném, pl. ha matematika órán a mértékegység a tananyag, akkor nálunk nem számokat magoltatunk be, padokban ülve egy füzetlap felett, hogy hol, milyen mértékváltással számoljanak, hanem szemléltetjük azokat. Megmutatjuk mérleggel a deka és kilogramm különbségét, centiméterrel mérünk, liter váltószámainál pedig, ha kell, locsoljuk a vizet. Egyrészt a kellő játékos gyakorlat során valóban megtanulják értelmezni is ezt, másrészt nem fáradnak el, hiszen aktívan, de játékosan vesznek részt a tanórán.
12 órától egy hosszabb ebédszünetet tartunk, majd délután 15 óráig még vannak tanórai foglalkozásaink. Amihez tartjuk magunkat, hogy a nagyobb figyelmet érintő tantárgyakat – írás, olvasás, matematika, angol – a délelőtti blokkokba tesszük, majd a készségtantárgyakat – ének, rajz, technika -, ahol már nem kell olyan erősen koncentrálni, azokat inkább ebéd utánra.
15 órától pedig megcsináljuk, ha van házi feladat. Hétköznap nem minden nap kapnak házi feladatot a gyerekek, hiszen a kis létszám miatt a tanórákon van elég idő minden gyermeknek elsajátítani az anyagot, hétvégére viszont mi is szoktunk egy kicsit feladni.