Bege Norbert

Bege Norbert

Közel 30 évet dolgoztam multinacionális cégeknél az informatika számos területén, többek között informatikai vezetőként.

Ez idő alatt megtapasztaltam, hogy az informatika nem pusztán csak a technológiai készségek elsajátításáról szól, hanem arról is, hogy hogyan gondolkodunk és hogyan oldjuk meg a problémákat.

Nagyon fontos, hogy NE az informatikai rendszerek sarkos szemlélete köré hajlítsuk hozzá a mi valóságunkat, hanem inkább a mi valós igényeinket szolgálja ki ő – azt viszont minden eddiginél hatékonyabban.

Az informatika – ezen belül is a mesterséges intelligencia (MI) – egy olyan kulcsfontosságú eszköz, amely átformálja a világot, amiben élünk. Sőt, nem csupán egy fontos eszköz, hanem a 21. század nyelve: Az, amelyen keresztül – így vagy úgy, – ezután kommunikálunk, dolgozni, tanulni és szórakozni fogunk.

Az MI elképesztő potenciállal rendelkezik, de számos kockázattal is jár. A gyerekeknek meg kell tanulniuk, – (meg kell tanítanunk, ez a mi feladatunk,) – hogy hogyan gondolkodjanak kritikusan az MI-ról. Az, hogy jól vagy rosszul, jóra vagy rosszra használjuk, az rajtunk múlik, most dől el: mit és hogyan tanítunk meg gyerekeinknek.

Ahhoz, hogy gyerekeink minőségi életet élhessenek és sikeresek legyenek az életben, nem egyszerűen „csak” meg kell tanulniuk használni, hanem jól kell tudniuk használni azt: Jól, hatékonyan, felelősen és biztonságosan.

Tehát nem pusztán ilyen-olyan készségeket, hanem elsősorban gondolkodásmódot kell átadnunk.

És hát mi akadályoz meg minket abban, hogy ezúttal mi jól használjuk? Ezért kezdtem el tanítani, ez motivál, ez mozgatja minden gondolatomat. Az MI elképesztő lehetőségeket kínál:

– a diák számára interaktív módon folyamatos elérhetőséget biztosít. Bármikor kaphat azonnali kérdéseire értelmes választ.

– lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy személyre szabottan, saját tempójukban tanuljanak,

– hogy olyan feladatokat végezzenek, amelyek az érdeklődési körüknek megfelelőek.

– És mindezt az eddigieknél jóval hatékonyabban.

– Ezáltal növeli a kreativitást, a motivációt, fejleszti a logikus gondolkodást és a problémamegoldási készséget.

– Mindezek olyan készségek, amelyekre majd az egész életük során támaszkodhatnak. Tehát a gyerekek informatikatanítása nem csupán egy feladat, hanem egy hivatás: Lehetőségek adunk nekik, hogy felfedezzék a világot, kibontakoztassák kreativitásukat és formálják a jövőt, Nem akárhogyan: úgy, hogy az jobb legyen. Felkészítjük őket a folyamatosan változó kor a kihívásaira, és segítünk nekik megtalálni a saját útjukat ebben a technológiai világban.