Mikulás napra időzítve véget ért a 2-3. osztályosok közös csokoládé témahete. A témához kapcsolódó tevékenységek sorát Gombóc Artúrral való ismerkedéssel kezdtük. Tanultunk a kakaócserjéről, a csokoládé történetéről és táncoltunk “Chocolatte” koreográfiát. Tanulmányoztunk csokicímkéket, összehasonlítottunk kakaófajtákat és kóstoltunk különleges csokikat. Készítettünk bögresütit, építettünk csokoládétornyot és olvasztott csokiba mártott kekszet. A témahetet a Szerencsi Csokoládégyárban tett látogatással zártuk, ahol az interaktív csokoládéműhelyben táblás csokit készítettünk, kakaóbabot és többféle szerencsi csokit kóstoltunk, és sok érdekességet megtudtunk a magyar csokigyárról.
* * *
A másodikosokkal lezártunk egy négy héten át tartó aktív tanulási szakaszt, a vulkán projektet. A témát ezúttal is a gyerekek érdeklődése alapján közösen jelöltük ki, és minden tervezett tevékenységünk, valamint az összes tanulási tartalom e téma köré szerveződött. A tanulók kiselőadással készültek: mindenki “tudóssá” válhatott a maga területén, közben fejlődött kommunikációs kompetenciájuk, kritikus gondolkodásuk. A projektben izgalmas tevékenységek biztosították a téma iránti motivációt, az együttműködés lehetőségét és a gyermekek érzelmi bevonódását a tanulási folyamatba: az olvasási és szövegértési készséget vulkánnal kapcsolatos ismeretközlő szövegek olvasásával fejlesztettük, ami szókincsbővítésre is remek lehetőséget adott. Megismertük Magyarország vulkanikus tájait, vizsgáltunk vulkanikus kőzeteket, fűztünk karkötőt vulkáni tufagyöngyből, a homokozóban vulkánkitörést modelleztünk, festettünk működő vulkánt, megtanultuk a Láva-dalt és vulkánszendvicseket készítettünk. Angolul is megtanultuk a vulkán részeit. Minden összegyűjtött tudást a témafüzetben rögzítettünk. Projektzárásként vulkanológusokká váltunk és múzeumpedagógus segítségével egész napos “expedíción” vettünk részt az érdi Földrajzi Múzeumban, összegezve a sok tudást, amivel a projektmunka során gazdagodtunk.
* * *
A projektben való tanulás nem csupán a diákok, hanem a pedagógusok együttműködésére is remek lehetőséget nyújt. Tesszük mindezt azzal a céllal, hogy a gyerekek még többet lássanak, halljanak, tapasztaljanak a világból.
Dóri néni így ír legutóbbi alsós látogatásáról: vendégségben jártam a 2. osztályosoknál, akik egy nagyon izgalmas vulkán projektben vesznek részt éppen. Ennek keretében hívott meg Tünde néni az egyik tanórájukra, mint természetismeret tanárt. A Föld belső szerkezetéről tanultunk mindenféle érdekességet. Többek között például azt, hogy miért lehetetlen vállalkozás eljutni a Föld középpontjába. Ennek rejtélyét együtt oldottuk meg. Az óra végén mindenki elkészíthette a saját sematikus modelljét a Föld belsejéről, melyet a projektfüzetbe be is ragasztottak. Nagyon jól éreztük magunkat! A Mátrix Suliban élmény a tanulás, a tanítás.
* * *
Mennyi tevékenység fér egy almaprojektbe? Felsorolni is nehéz. A MátrixSuliban a másodikosok mindezt meg is tapasztalhatták az elmúlt hónapban. Ebben a sajátos tanulási szakaszban az aktív tanulásé volt a főszerep: mértünk és számoltunk almával, olvastunk és tanultunk róla verseket, meséket, dalokat angolul is, sőt kísérleteztünk és tudományos szempontból vizsgáltuk az alma felépítését. Kóstoltunk almaecetet, építettünk almatornyot, főztünk kompótot és ittunk almateát. Teszteltünk almaleveket és almaszirmokat. Változatos tevékenységeinket a témafüzetben rögzítettük, ezt áttekintve jöttünk rá, mennyi tudással gazdagodtunk. A projekt zárásaként almaszüretre mentünk.
* * *
A projektben való gondolkodás szerves részét képzi a tevékenykedés, tapasztalat útján megszerzett tudás. A projektekben mindig angol nyelven is körbejárjuk az aktuális témát, gazdagítva ezzel a tanulók szókincsét. A MátrixSuliban az angoltanulás is élmény!
* * *
Az ősz témahét zárásaként a Budaörsi-kopárok néhány magaslatát jártuk végig. Elsőként a Kő-hegyet másztuk meg. Kellemes őszi napsütésben kapaszkodtunk fel a hegyre, ahonnan a páratlan kilátásban gyönyörködve megkerestük a Mátrix Suli sárga épülettömbjét. Megtanultuk, hogy a Kő-hegy egy dolomitrög, egyben vallási emlékhely, s éppen olyan magas, mint a Gellért-hegy (235m). Azt is megtudtuk, hogy barlangüregeinek egyikét, a kereszt alakú barlangot egy budaörsi földműves vájta ki, aki remeteként ott élt élete végéig. Jövő héten irány az Odvas-hegy!